Lilypie

Tuesday, June 10, 2008

The Great Human Called "Mum & Wife"

Here i wanna share a little bit on my experience in labor room... its start on 21st May 2008 about 11am... 1st time tu... niat asal aku mmg nk teman wife aku bersalin... Alhamdulillah niat tu tercapai apabila wife aku bersalin normal.. kalo operation xbleh masuk...

Mula2 aku kat dalam tu x tau nk wat ape... just teman wife berbual jek laa.. jenuh gak wei tggu dlm tu.. dh ler sejuk.. sweater xbwk lak tu... pada mula wife aku cool jek...after about 2 hours wife aku dh rasa sakit2 yg kerap... jd aku lah tempat dia ngadu dan of course aku bg semangat... dalam masa.. tanbah2 plak bilik sebelah ade sorang chinese nk bersalin gak...dia mengerang kesakitan... so wife aku jd sycho laa... dia dh mula panik tp mujur aku ade... dlm dia menahan sakit tu... ade dia bisik kat aku dia x tahan sakit.. then aku tanya "u nk i wat ape?".. "if u nak bedah then i ckp ngan doktor".. so dia suh hold dulu... ade laa 3-4 kali dia tahan then dia decide nk operate.. so aku bgtau kat nurse but nurse tu check.. jalan dh bukak 7 nk ke 8 kata dia.. Nurse tu bg semangat kat wife aku sikit jek lg... padahal aku dgr nurse tu bisik ngan member dia baru bukak 6 nk pi 7... maybe niat dia baik.. aku pun kuat kan semangat wife aku...

About 4.30pm Doktor pun smpi... bermula laa tugas aku utk bg support... masa ni tenaga wife aku lain mcm bile dia genggam tangan aku... smpi satu part tu lengan aku kena cakar.. hahahaha.. nasib xde luka ke ape... then beberapa ketika doktor panggil aku.. dia tunjuk dh nmpk kepala baby... aku teruja laa pasal mmg nmpk kepala anak aku kat "pintu" tu.. doktor kata nk amik gambo x? then aku rasa xpayah laa.. biar baby tu dh kuar baru aku shoot gambo...
Then tepat 5.04pm anak aku dilahirkan... masa dia tarik kuar tu aku nmpk kepala baby tu panjang... aku risau dh but doktor kata its normal... pas kuar jek baby x nangis lg... then doktor suh aku pegang gunting..igtkan dia suh pegang jek tp dia suh potong tali pusat... alhamdulillah aku dpt le potong.. sambil2 tu aku shoot gambo anak aku... Nurse td dia bersih2 kan baby tu.. hampir2 aku nk marah nurse pasal dia jolok tiub kecik dlm mulut anak aku.. but itu just prosedur kot.. hehehe.. Wife aku masa tu dh x sakit tp biasa la badan dh lemah..

Pas baby dh dibersih dan di balut ngan kain hijau tu nurse pass kat aku utk di azan dan di qamatkan... so aku tya kiblat mana then aku azan kan di telinga kanan... masa ni suara aku menggigil beb... pasal sebak dan terharu + gembira... mcm2 perasaan masa tu.. hampir menitis air mata aku... best part nye kenangan xbleh lupa.. abis jek azan.. aku diam sambil fikir mcm mana nk pusingkan baby ni.. smpi nurse sound aku suh Qamat plak.. aku ckp "saya tau tp mcm mana nk pusingkan budak ni??" habis nurse tu gelak kan aku... hahahaha.. last2 dia tolong pusingkan baby... settle perkara tu baby dibawa ke nursery utk timbang berat dan lain2...

So guys.. aku bersyukur coz niat aku utk temankan wife aku tercapai.. alhamdulillah smpi dpt potong tali pusat lg... cuma x dpt nk sambut pasal tu doktor pya keje hehehehe... bile aku pandang wife aku terdetik dlm hati aku .. betapa hebat nya seorang wanita yg melahirkan anak.. ibarat bertarung dgn nyawanya sendiri utk melahirkan seorang lg Khalifah Allah.. Then aku rapati wife aku aku pegang tangan dia sambil cium dahi dia.. aku ckp kat dia "Congrat sayang... u are great woman that i ever had"... masa tu aku teringat kat Mak aku yg melahirkan aku 27 tahun yg lalu... betapa hebatnya seorang Wanita yg bergelar Ibu & isteri...

So pada kawan2 aku yg mana bakal jd Bapak tu... kalo berpeluang masuk skali masuk laa.. sambil dpt pengalaman + sbg pembakar semangat utk wife kita.. atleast kita membantu walau pun sedkit.. Kenangan ni xkan aku lupakan... its great moment for me, my wife & my prince..

Hadiah yang paling bermakna utk Hari Lahir ku yang ke-27 ini...

12 comments:

Anonymous said...

Wah...tahniah..best present ko kan..dulu besday dpt wife skrg dpt baby..rezeki..rezeki...

Selagi tak lelap mata,,keje keje keje.... said...

ALAHAMDULIALLAH KEPADA sahabat ku Manz@Manziah dpt baby boyz taniah2....ok aku doakan korang berbahagia...

Azfaliza Abd Latif said...

tahniah sbb berani temankan wife kat dalam tu. antara pengalaman paling bermakna dalam idup, kan?

harap baby kedua ni mr. kito sanggup gak temankan wife dia ni lagi sekali. aminnn..

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

ida - hehehe tu laa rezeki namanya..

Donald - TQ bro.. ko dh ade blog eh?? hehehehe

@z - thanks... aku yakin Mr. Kito bleh pya.. yg 1st dulu dia temankan gak kan?

Masviona said...

waaaa...semestinya pengalaman yg plng bererti dlm hidup kan.

tahniah skali lagi lah ye.

dlm entry sblm nih, ada gmbr raziz ler??dia keje mn skrang.dh lama dh xnyembang ngan dia

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

Raziz keje kat xybase lg.. tp base kat Damansara

Anonymous said...

bagusla nurse tu hold supaya bersalin normal..susah sbnrnye kalo operate..mungkin blh lari dr sakit tp ms pantang terukkk...dan biasanye hosp akn c-sect hanye if ade mslh eg. baby songsang, isteri dah terllau lemah n takut baby lemas n etc..
nway, syabbas bro!tak sume suami yg berani nk temankan isteri melalui detik2 bertarung dgn maut nih..

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

thanks Jaja... mmg takjub aku...

Ada Dalina said...

hehehhe...sgt mengagumkan kan?

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

yaa betul...

Anonymous said...

manz....
itulah pengalaman yg paling manis dalam hidup....tambahan plak suami disisi...bab genggam tangan suami kuat2 tulah yang best...kalo tak sakit tak boleh nak genggam sampai luka...heeee

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

hahahaha... pandai ko eh..